Wednesday, January 9, 2013

Kemudahan Lengkap (State-of-the-art) Prasarana Digital

Pembelajaran Berteraskan Akademia Baru

UTM dilengkapi dengan kemudahan state-of-the-art dan menyediakan persekitaran yang kondusif untuk pembelajaran. Bagi mengangkasa inovasi, kemudahan rangkaian pengkomputeran prestasi tinggi (HPC), UTM disambungkan ke Trans-Eurasia Information Network 3 (TEIN3) di mana kapasiti dan kuasa pengkomputeran universiti dapat ditingkatkan tanpa melibatkan kos pembelian aset.
Infrastruktur dan rangkaian komputer UTM telah ditingkatkan melalui aktiviti berikut:

• Naik taraf jalur lebar pengguna ke internet kepada 511Mbps di UTM Johor Bahru.
• Penyambungan rangkaian Malaysian Research Networks (MyREN) dengan rangkaian UTM Johor Bahru menggunakan BGP.
• Penambahbaikan Rangkaian.
• Pemasangan WifiUTM2 fasa III.
• Projek kemudahan internet wired dan wireless di kolej kediaman dan unit/jabatan.

UTM juga telah melanggan dua pangkalan data petikan utama, iaitu Web of Science dan SCOPUS untuk
memperkasakan penerbitan berkualiti dan berimpak tinggi. Pangkalan data ini mengindeks artikel dari pelbagai jurnal, seminar/persidangan, dan prosiding terpilih daripada seluruh dunia.


Kedua-duanya mengindeks petikan untuk artikel dan Web of Science menyediakan maklumat jurnal berimpak melalui Journal Citation Report (JCR). Pautan kepada pangkalan data ini boleh dilayari di laman web Perpustakaan UTM:http://portal.psz. Jadual di atas menunjukkan penerbitan UTM dari tahun 2007 hingga 2011 melalui dua pangkalan data tersebut. Pedagogi pengajian berteraskan Akademia Baru berupaya menyediakan ekosistem yang mampu menjana peluang pekerjaan baru, membuka kesempatan baru, mengasah inovasi, menyubur kreativiti, dan menyediakan mahasiswa dengan kebolehan serta pengalaman untuk mencipta pekerjaan baru, sekaligus belajar bagi menyediakan peluang pekerjaan kepada orang lain. Hasil akademik selepas menamatkan pengajian di UTM, tidak hanya memperoleh ijazah dan kepakaran dalam sesuatu bidang, malah dapat menguasai model perniagaan, pengumpulan modal, membina jaringan kerja, budaya kerja, penubuhan syarikat hiliran, hak cipta, dan keahlian profesional.



No comments:

Post a Comment